Veluwemeer

Vaarbewijs in Nederland. De regels.

Zoals jullie misschien wel weten heb je in Nederland voor sommige boten ook een vaarbewijs nodig. De regels voor het vaarbewijs in Nederland bij pleziervaart zijn verdeeld in drie categorieën: boten zonder vaarbewijs, boten waarbij je vaarbewijs 1 nodig hebt en boten waarbij je vaarbewijs 2 nodig hebt.

Amsterdamse grachten

Amsterdamse grachten

Boten zonder vaarbewijs

Alle boten die minder dan 20 km per uur kunnen wanneer er vol gas gegeven wordt mogen gevaren worden zonder vaarbewijs. Deze boot moet echter wel onder de 15 meter zijn. Bij boten boven de 15 meter heb je vaarbewijs 1 nodig.

Dit betekent dat veel zeilboten zonder vaarbewijs in Nederland gevaren mogen worden. Bij motorbootjes moet je echter goed opletten. Een opblaasbare boot met een motor van meer dan 5 pk kan namelijk al gauw harder dan 20 km per uur.

 

Vaarbewijs 1

Het vaarbewijs is verplicht voor een jetski, waterscooter of een boot die harder kan dan 20 km per uur. Verder is Vaarbewijs 1 altijd verplicht voor boten tussen de 15 en 25 meter. Let op: vaarbewijs 1 is alleen geldig op de binnenwateren. Dit houdt in: de rivieren, kanalen en kleine meren.

Wanneer je graag je vaarbewijs in Nederland wilt halen moet je aan een paar dingen denken. Zo komt er voorlopig waarschijnlijk geen praktijkexamen bij, maar is het theorie-examen de laatste jaren wel flink uitgebreid en moeilijker geworden.

Het huidige examen voor Vaarbewijs 1 bestaat uit 40 meerkeuzevragen. Je hebt één uur de tijd om dit examen te maken. Een vraag levert 1, 2 of 3 punten op. Het maximaal aantal punten dat te halen valt is 80. Om de toets te halen moet je 70% van die vragen goed hebben, wat gelijk staat aan 56 punten.

 

Vaarbewijs 2

Wanneer je graag op de grotere meren wilt varen, zoals de Waddenzee, de Oosterschelde, de Westerschelde, de Eems en Dollard, het IJsselmeer, het IJmeer en het Markermeer óf je wilt graag de zee op, dan heb je een vaarbewijs 2 nodig. Voor de Gouwzee, onderdeel van het Markermeer, geldt een uitzondering. Daar mag je wel met alleen een Vaarbewijs 1 varen.

Om in het bezit te komen van Vaarbewijs 2 moet je twee examens afleggen. Het examen voor Vaarbewijs 1 en daarna het examen voor Vaarbewijs 2. Het is niet mogelijk om Vaarbewijs 1 over te slaan en direct vaarbewijs 2 te doen. Ook wordt het sterk afgeraden om Vaarbewijs 1 en 2 in één keer te doen. Dit is namelijk veel te veel in één keer.

Voor het examen Vaarbewijs 2 krijg je anderhalf uur de tijd om 23 multiple choice vragen en 4 open navigatie vragen te beantwoorden. Hierbij moet u op een zeekaart zeer nauwkeurig koersen en posities kunnen uitzetten en afstanden bepalen. Anders dan bij Vaarbewijs 1 kun je bij het examen voor Vaarbewijs 2 naast 1, 2 of 3 punten ook 4 punten halen voor een vraag. In totaal zijn er 50 punten te behalen. Om te slagen moet je minimaal 70% goed hebben. Dit staat gelijk aan 35 punten.

 

vaarbewijs in Nederland per gebied

Verschil vaarbewijs 1 of 2 per gebied

Het buitenland

Wanneer je wilt varen met een Nederlands vaarbewijs moet je rekening houden met het feit dat de regels in elk land anders zijn. Over het algemeen gelden de volgende regels:

  • Vaarbewijs 1 staat gelijk aan het International Certificate of Competence (ICC) for inland waters.
  • Vaarbewijs 2 staat gelijk aan ICC for inland and coastal waters.

De exacte regels per land kun je vinden in één van onze andere blogs over vaarbewijzen.

 

Andere belangrijke regels

Naast de regels voor het vaarbewijs in Nederland, zijn er ook nog een aantal andere belangrijk regels waarmee je rekening dient te houden. Wanneer je bijvoorbeeld een boot huurt zonder vaarbewijs en je vaart alleen op de binnenwateren dan is het niet verplicht om reddingsvesten of een brandblusser aan boord te hebben. 

Wat is dan wel verplicht?

  • De boot moet een naam hebben wanneer de boot minder dan 20 km per uur kan.
  • Het binnenvaartpolitiereglement (BPR) moet aan boord zijn wanneer je een schip met kajuit voert.
  • Boten die harder dan 20 km per uur kunnen moeten een registratiebewijs hebben.
  • Het registratieteken moet aan beide kanten van de romp van je vaartuig zitten en goed zichtbaar zijn.
  • Voor een snelle motorboot (een boot die harder dan 20 km per uur kan) ben je verplicht een vaarbewijs te hebben en die bij je te dragen.
  • Dodemansknop. Het koord moet wanneer er gevaren wordt altijd gedragen worden.
  • Een reddingsvest voor iedere opvarende
  • Minimaal één brandblusser van 2 kg.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *