Croacia

Vaarroute in Kroatië: een week vanuit Zadar

Keuze van bestemming

Mijn naam is Octavi Uyà, CEO van Nautal. Deze week schrijf ik een blog over de vaarroute in Kroatië die ik, samen met mijn gezin en een ander gezin afgelopen augustus afgelegd heb.

Dit was de eerste charter die we buiten Spanje zouden gaan doen. We gingen met twee families; 4 volwassenen en 3 kinderen tussen de 5 en 6 jaar oud. Eerst dachten we aan Centraal-Griekenland, maar omdat wij onze tocht in Augustus willen doen, vervalt deze bestemming. Dit wegens het risico op meltemi, een sterke wind die enkele dagen kan duren. Uiteindelijk hebben we besloten dat een route door Kroatië ideaal zou zijn.

boot te huren in Midden-Kroatië

Daarna kwam de vraag; waar in Kroatië willen we gaan varen? Eerst dachten we aan een route in Zuid-Kroatië, maar uiteindelijk besloten we om een boot te huren in Midden-Kroatië. Dit deel van Kroatië zorgt voor beschutting tegen de hoge golven. Dat komt door de ongelooflijke dichtheid van de prachtige kleine eilanden in dit gebied.

De haven van vertrek was Marina Kornati in Biograd, ongeveer 20 kilometer ten zuidoosten van Zadar en ligt vlak voor het natuurpark die dezelfde naam draagt.

Keuze van de boot

Zoals ik al zei, hadden we altijd een zeilboot gehuurd in Spanje, meestal Ibiza, Mallorca, Menorca of de Costa Brava. Omdat we deze keer met twee gezinnen en drie kinderen gingen, besloten we een catamaran te huren.

De twee mannen van het gezin hebben ervaring op zeilboten, maar we hadden nog nooit een catamaran gehuurd.

con-niños

We kozen voor een Lagoon 380 S2, een boot met een grote leefbaarheid. Het zicht van onze kinderen, die met 20 knopen aan wind, met zoveel plezier en veiligheid op de boot konden spelen en rennen, was onbetaalbaar. Voor deze reis was onze snelheid gemiddeld 8 knopen.

De boot hadden wij al gehuurd in december, zodat we profiteerde van een vroegboekkorting met een vertrekdatum op 12 augustus.

De boot kwam inclusief dinghy en buiten het feit dat we de verplichte buitenboordmotor huurden, namen we ook een Paddle Surf. Zowel de kinderen als volwassenen hebben daar veel plezier van gehad.

Croacia Kornati

De route

Om de vaarroute in Kroatië te plannen, denken we eerst aan de dagelijkse zeiluren die we wilden. Voor ons, ongeveer 4 uur per dag, verdeeld in twee shifts (één zeil in de ochtend en één in de middag) is genoeg.

Met een berekening van 5-6 knopen als gemiddelde snelheid en met de gedachte om ongeveer 4 uur per dag te varen, kwamen we uit op ongeveer 100 zeemijl in totaal. Hierbij hebben we maar 5 dagen als vaardagen geteld omdat je de eerste en laatste dag eigenlijk niet mee moet rekenen. Dit omdat je meestal redelijk laat in kan checken en je een dag voor de checkout weer terug moet zijn in de basis haven.

Omdat wij de voorkeur hebben om voor anker te gaan in plaats van een haven op te zoeken, hadden wij maar één jachthaven gepland als tussenstop.

We wilden ook variëteit op de route, dus we besloten om iets te zoeken wat je normaal niet snel met een catamaran doet, dit ‘iets anders’ was om op een rivier te gaan om watervallen te bezoeken.

Overzicht van de stops

Biograd- Zaterdag 12 augustus – 8 NM (Nautische Meilen)

We besluiten onze koffers op de boot te leggen en gaan in de stad eten. Na het inchecken en het vullen van de watertank, gaan we ervandoor.

Intussen is het al best laat geworden en kiezen we ervoor om een korte reis te maken, zodat we niet de eerste keer al in het donker moeten ankeren. Bij het verlaten van de poort komen we er met genoegen achter dat we, niet één, maar twee motoren hebben. Het manoeuvreren van deze catamaran is kinderspel.

Na ongeveer 8 NM passeren we het zuiden van het eiland Pasman. Daar meren we aan in de haven Landin Pasman. Na het aanmeren, komt de havenmeester ons vragen of we de boot willen verplaatsen zodat de boot uit de boei zone ligt. De eerste avond hebben we dus al twee keer geankerd, waarvan één keer in het donker!

Biograd na Moru Kroatië

Pasman – Zondag 13 augustus – 18 NM

Vandaag is het plan om het Nationale Park van Kornati te bezichtigen. We willen naar de onderkant van de baai van Telascica zeilen, tussen de twee eilanden door.

Om daar te komen moeten we ongeveer 13 NM afleggen en passeren daarbij een smalle doorvaart, indrukwekkend, maar gelukkig ruim genoeg voor onze boot.

De plek is mooi, het eiland is niet super groen, maar je voelt je in een paradijs, zonder de drukte van bijvoorbeeld Ibiza. Hier kan je je boot letterlijk op elke plek voor anker leggen en dat zonder al teveel moeite of stress. Het enige wat we minder vonden aan deze plek, is het feit dat de zee hier niet zo helder is en dat het zand modderig aanvoelt.

Na een de lunch verlaten we de baai en ankeren vlak voor Tomasovic, op het eiland Kornati op nauwelijks 5 NM van onze vorige bestemming. Daar besloten we om te dineren in het restaurant Konoba Suha Punta en het was een groot succes. De vis hier is heerlijk.

Croacia_Kornati - De passage

Kornati – Maandag 14 augustus – 33 NM

Op maandag beginnen we onze tocht richting het zuidoosten zodat we beter beschermd zijn tegen de, soms ietwat ruige, golven. We vaarden met 20 knopen wind met onze zeilen open, beide naar verschillende zijden. Desalniettemin, zeilden de meeste schepen die wij tegenkwamen alleen met hun genoa, vaak erg naar stuurboord. Zelf vonden wij het fijn om de wind recht van achter te hebben, dit zorgt er echter voor dat we langer onderweg waren, maar zorgde ook voor meer comfort tijdens het zeilen.

De tocht was erg leuk. We vaarden richting Lavsa waar we wat gegeten hebben en hier konden we goed schuilen tegen de harde wind. Het water hier was al veel beter een mooi transparant.

Uitzicht vanaf onze catamaran

Na het eten gingen we richting Tijat, één van de eilanden in de buurt van de mond van de rivier Krka. Hier zijn veel boeien en het is er erg druk. Dit was de enige keer in onze reis dat we een volle baai zagen en begrijpen helemaal waarom. De baai is prachtig en bezit over een ongelooflijke schoonheid.

De havenmeester vertelt ons dat er geen probleem is met het ankeren van de boot met touwen aan land zodat we een borneo kunnen voorkomen.

In deze baai kun je trouwens een heerlijke, gezellige moderne bar vinden.

foto van een boot verankerd met touwen in Kroatië

Tijat – Dinsdag 15 augustus – 15 NM

Na ochtendje genieten in deze prachtige baai gingen we de rivier de Krka op. Hier begonnen we de aanwezigheid van grote jachten op te merken. Zulke jachten hadden we eerder op onze reis nog niet gezien.

Verder de rivier op stopten we bij de stad Zaton om wat te eten. Zelf hadden we al voor het hoofdgerecht gezorgd, maar het voorgerecht moesten we nog wel regelen. Tijdens onze zoektocht kwamen we een aardige jongeman tegen die ons voor weinig, één kilo mosselen en een paar oesters verkocht.

Na het middageten gingen we naar de Skradin Marina, waar we onze overnachting een dag van tevoren via internet geboekt hadden. Voor een catamaran van 38 voet kostte het ons omgerekend ongeveer €150,-.

Croacia_Kornati

In deze haven konden we gebruik maken van normale douches, helaas wel zonder warm water. Verder konden we er goed dineren en kon ik mijn rust pakken. Vaak is het zo dat ik, wanneer we op anker liggen, allert wil blijven en niet zo diep slaap en dus niet zoveel rust krijg. 

Skradin – Woensdag 16 augustus – 10 NM

Op woensdag besloten we het land in te gaan om de watervallen van Krka te bezichtigen. De watervallen waren erg mooi, maar de aanwezigheid van het aantal mensen nam de charme van de watervallen een beetje weg.

Om bij de watervallen te komen heb je in principe 4 opties, je kunt; lopen (ongeveer 5 kilometer), met de taxi, met de boot (de optie die door iedereen wordt aanbevolen, echter sta je vaak lang in de rij om mee terug te keren) of, de optie waar wij voor gekozen hadden, de fiets.

Watervallen in Krka National Park

Met de fiets is zeker aan te raden wanneer je alleen met volwassenen bent. Met kinderen raad ik deze optie toch af. Dit door het feit dat de route erg stijl kan zijn en de fietsroute gewoon over de openbare weg loopt. Omdat de boot voor 14.00 uur uit de haven moest zijn gingen de mannen op de terugweg vooruit en haalden de boot uit de haven en ankerden die ergens anders. Later fietsten we terug om te lunchen en te genieten bij het La Cantinetta restaurant.

Na de lunch keerden we terug naar de boot en via de rivier gingen we naar Sibenik. Hier hebben we nog aan de kust gelegen en genoten van een zeer aangename wandeling en een goed avondmaal.

Sibenik – Donderdag 17 augustus – 16 NM

Boten aangemeerd in Sibenik

We besloten om naar een eiland te gaan dicht bij de mond van de rivier. Dit omdat we liever in de zee zwemmen dan in de rivier. We gingen ten zuiden van het eiland Zmajan, tussen de baai en een eiland liggen, waar we genoten van een goede duik. Een groot jacht had gekozen voor dezelfde bestemming en had een opblaasbaar pretpark opgezet.

Later in de middag gingen we naar Tisno Bridge, omdat ik graag een keer een ophaalbrug wilde zien. Later passeerden we de Gradina baai, een erg mooie baai, maar dat komt misschien ook door de aanwezigheid van een openlucht nachtclub. Sterk aanbevolen, zeker als je zonder kinderen bent ;).

Het jacht

Tisno – Vrijdag 18 augustus – 20 NM

De voorlaatste dag. Vandaag is de dag dat we terug moesten gaan naar de basis haven voor de check-out. Wanneer je de boot op zaterdagmorgen kan verlaten, is het toch verstandig om vanaf vrijdagmiddag terug te zijn zodat je de boot nog een laatste keer kunt controleren.

We staan om 08:30 op zodat we om 09.00 bij de ingang van de brug kunnen zijn, dit omdat de hefbrug slechts twee keer per dag opent. De eerste om 09.00 en de tweede om 17.00 uur.

Wanneer we dichter bij de brug komen zien we dat de catamaran misschien toch net iets te breed is. We nemen geen risico en draaien om. We zien een paar schepen passeren, maar ook twee andere boten keren om. Jammer, maar wij willen het risico om de boot te beschadigen echt niet nemen.

De ophaalbrug

Op weg naar de haven van Marina Kornati stopten we even om te snorkelen in Hrid Kukuljar. Deze plek was ongetwijfeld de beste van de hele reis door de kleur van het water en de hoeveelheid vis die er was.

Na het passeren van het eiland Murter zijn wij voor anker gegaan tussen de eilanden Zminjak en Radelj. Hier namen we wat te eten en doken we nog voor het laatste keer het water in.

Handig om te weten

Op de weg naar de jachthaven, net voor het binnenvaren stopten we om te tanken. Zodat we de catamaran vol met brandstof terug konden geven. Na de checkout is het dan echt voorbij, vaarroute Kroatië. Het was een heerlijke vakantie en ik raad jullie deze route sterk aan. Zeker wanneer je graag met de hele familie inclusief kinderen in Kroatië op zeilvakantie wilt.

familiefoto

Ben je er niet zeker van of je in bezit bent van het juiste vaarbewijs om je vaarroute in Kroatië af te leggen? Check het hier.

Tags:

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *